Thursday 28 January 2010

KFC halal di Scotland


Kami mengunjungi KFC halal di Glasgow. Ia terletak di Pollokshaws Road, Glasgow. Oleh kerana satelite navigator kitorang tak update, agak susah nak cari tempat ini. Tiga kali berhenti tanya orang untuk tiba ke tempat ini.

Memang terasa amat puas apabila melihat anak-anak girang menjamu selera. Atiqah seronok sungguh. Lima ketul dia makan KFC sehingga malam. Seingat aku inilah paling banyak dia makan KFC. Kami beli bucket, jadi sampai ke malam dia makan. Tak makan nasi hari itu. Punyalah suka sambil menyanyi dan tak henti-henti berceloteh gembira. Azim pun suka juga sebab dapat makan dan lari-lari dalam restoren ini. Cuma lainnya KFC di sini ialah tiada sos cili, so makan cicah ngan sos tomato yang kena beli asing. Pening jugaklah nak order ... kena pula cashier tu cakap English loghat Scottish dan Indian. Tambahan pulak English aku ni cap ayam kampung je.

Culture kat sini aku tengok, semua mat saleh buang sendiri lebihan makanan. Walaupun ada staff yang cuci meja tapi semua buat macam itu. Jadi kitorang pun ikutlah sama. KFC Halal di UK ini masih lagi dalam percubaan sebenarnya. Harap-harap ia akan berkembang ke seluruh dunia kerana menerusi status halal aku yakin ia membuatkan lebih ramai cuba memahami Islam. Ia menjadi salah satu elemen dakwah dalam era globalisasi ini. Di UK, setakat hari ini hanya terdapat 21 KFC outlets yang halal iaitu di outlets berikut:
Beckton - E6 4LG
Bethnal Green - E2 0AH
Burton on Trent, Burton on Trent - DE14 1YD
Chertsey Road, High Street Woking - GU21 5AJ
Colne Drive Thru - BB8 9HH
Derby, Derby, - DE24 8EY
Edmonton - N18 2XA
Elk Mill, Manchester - OL2 5HX
Forest Gate - E7 8BA
Halifax, Halifax - HX3 6AD
Halifax, Halifax - HX1 1HA
Hounslow West - TW4 7DJ
Lea Bridge Road - E10 7DN
London Road, Peterborough - PE2 8AR
Oxford - OX4 1JJ
Peacocks, Foodcourt - GU21 6GB
Pollockshaws Road, Glasgow - G41 1PS
Rochdale Kingsway, Manchester - OL16 5AF
Tottenham Hale - N17 9FR
Upton Park - E13 9AR
Wembley - HA9 6AH
Maklumat lanjut boleh dilihat menerusi URL berikut:
http://www.kfc.co.uk/about-kfc/halal/

2 comments:

  1. nyum2...sedap hingga menjilat jari...

    ReplyDelete
  2. ann .. mana blog car-moon-thing? Buatlah satu .. seronok apa ...

    ReplyDelete