Wednesday 25 March 2009

Maulidur Rasul KMD


14 Mac 2009, bertempat di Taymills Common Room, warga Melayu Dundee meraikan majlis Maulud Nabi. Penceramah jemputan pada majlis itu ialah Ustaz Muhammad Jibrail dari Nigeria. Beliau merupakan pelajar Master di Al-Makhtoum Institute, University of Aberdeen. Ceramahnya amat menarik. Ia berkisar tentang cinta dengan menggunakan premis ala peguam. Berikut adalah intipati ceramahnya:

Pembukaan: Perkumpulan hari ini adalah menunjukkan rasa cinta kita kepada Nabi Muhammad saw.
Premis 1: Allah swt amat menyayangi Rasulullah saw, sehingga Allah swt menggunakan panggilan khas kepada Rasulullah saw. Hingga diumpamakan sebagai kekasih-Nya.
Premis 2: Kalau kita cintakan Islam, kita wajib mencitai Rasulullah saw yang mana baginda dicintai Allah saw.
Premis 3: Salah satu ajaran Islam ialah kita mencintai saudara kita sebagaimana kita mencintai diri sendiri.
Kesimpulan: Maka mencintai sahabat adalah bererti mencintai Islam, sekaligus mencintai Islam dan juga Nabi Muhammad saw yang disayangi Allah saw.

Bijak hujahnya. Hujah-hujah ini disebut ilmu mantik. Dalam bahasa Arab banyak berhujah dalam soal ini. Dalam bahasa Melayu ada juga hujah-hujah begini. Saya turunkan contoh hujah yang kalau dipanjangkan dalam bab-bab kompleks, membuatkan kita terperangkap.

Premis 1: Kambing makan daun.
Premis 2: Mr. Brown pun makan daun.
Kesimpulan: Oleh itu, Mr. Brown ialah kambing! :)

Pada majlis yang sama kami mengadakan majlis bertahnik (cukul jambul) anak Timbalan Penghulu KMD, Saudara Taufik Alias. Baby dilahirkan di Ninewell Hospital. Baby boy ini anak keempat kepada Timbalan Pengulu kita. Khabarnya Ustazah Fatimah (walaupun sibuk menyiapkan tesis PhD nya) menjadi bidan urut untuk mama for the lovely baby boy! Tahniah Fa ... ada bakat terpendam tu!

Sebahagian daripada adat Melayu Islam, majlis cukur jambul diiringi selawat nabi saw. Inilah muslimah Melayu Dundee:

1 comment:

  1. menarik ceramah tu...
    berkesan...untuk santapan rohani.

    ReplyDelete