Wednesday 29 April 2009

Jalan-jalan di Fife

Fife terletak sekitar 20 batu dari Dundee. Ia merupakan kawasan bersantai tepi laut. Pekannya agak kecil tetapi teratur. Taman ini terletak bersebelahan dengan kawasan pantai yang terdapat banyak rumah rehat di sepanjang pantai ini.
Tulip Rose yang sedang berkembang... ada yang kuncup ... macam otak aku yang sedang berserabut dengan kembang-kuncup conceptualization of terminologies in my PhD research!

Bunga segar ni macam bunga plastik ... sebab tu ler gamaknya namanya musim bunga sebab rumput pun berbunga (nota: kat rumah kami ada bunga segar cantik dihias - semuanya bunga rumput - eg. lihat bunga-bunga dalam gambar di camperdown!)

Menikmati ciptaan Allah swt .. sehebat mana manusia tak mampu mencipta sekuntum bunga umpama ini ... melihatnya amat tenang sekali kerana tumbuh-tumbuhan termasuk bunga adalah makhluk Allah swt yang sentiasa berzikir pada-Nya ... Itulah hikmah merenungi alam ini ... zikirnya membuatkan kita terasa tenang memerhatinya ... adakah kita hanya menumpang zikir nya sahaja ... bagaimana pula kita?
Ombak tak jemu menghampar pantai ... angin tak jemu bertiup ... patuh pada aturan Ilahi ... bagaimana kita yang sering terlena dibuai keindahan dunia ... agar perjalanan ini adalah satu pelaburan hari akhirat!
Dari generasi ke generasi ... datang dan pergi ... besar dan lahir ... inilah bukti kebesaran Ilahi!
... dan bersama anugerah serta tanggungjawab untuk menjadikan kehidupan ini adalah untuk Yang Maha Esa...
Yang terundah di mata, rasa syukur di hati ... dekati diri pada al-Khaliq!

... satu catatan pengembaraan keluarga dalam jejak mencari keredhaan-Mu!

2 comments:

  1. Salam Mahzan,

    Ni dah macam puisi. Klu ada masa & kalau sudi jenguk2lah blog melayu akak. Adalah sikit2 puisi - add : www.bolehtumpanglalu.blogspot.com - tapi jgn ketawa sebab baru bertatih berpuisi. (:-D)

    ReplyDelete
  2. salam akak

    wow ... kaget kami lihat bait-bait puisi indah akak ... creative!

    ReplyDelete