Monday 4 January 2010

Hidangan musim Salji

Musim winter tahun ini agak berbeza kerana hampir sebulan salji tidak cair. Suhu berada di bawah takat beku ... sehingga mencecah -10 celcius ... Mungkin ini adalah waktu terbaik menunjukkan bakat terpendam terutama dalam menyediakan juadah! Dipersembahkan di sini ialah resepi Seymour Avenue yang akan mungkin berpotensi untuk didaftarkan sebagai harta intelek .. terutama dari segi nama product yang unik kerana resepinya mungkin susah nak didaftarkan.
Nasi Ayam Emas Seymour Juadah ini dihadiahkan oleh Ustazah Athiroh... special delivery dibuat oleh Ustaz Ghazali. Dihantar ke 27 Seymour Street selepas kami pulang menawan puncak salji di Lochee Park. Ikhlas cakap memang sedap dan menyelerakan sungguh. Memang pakar sungguh chef. Terima kasih kami ucapkan dan nama "Nasi Ayam Emas Seymour" didaftarkan untuk juadah menerusi blog popular ini (perasan sikit)!
Nasi Dagang cap Ayam
Ini ialah gambar nasi dagang dengan jenama cap Ayam berlatarbelakangkan salji. Foto diambil di dapur Seymour Avenue.
Nama nasi dagang cap ayam sebab kualitinya pun macam cap ayam jugalah ... sebenarnya tak menjadi sangat, namun kerana "tiada gading bertuah, tanduk pun jadilah" @ "tiada rotan, akar pun jadilah" @ tiada nasi dagang, nasi dagang cap ayam pun okey jugak...
Sweet snowball
Nama asal ialah Badak berendam tapi ditukar kepada Sweet snowball. Nama badak tak sedap bunyinya .. geli pun ada ... sebab cuba bayangkan muka Hippo dalam lumpur ... jadi kueh ini ditukar secara rasmi kepada sweet snowball!
Ini ialah bukti bahawa kueh ini disediakan oleh Chef Anna. Dikukus dengan gelombang melebihi 100 celsius.
Finally, sweet snowball is ready to be served! Foto berlatarbelakangkan snow!

1 comment:

  1. Salam Mahzan :-D

    Sweet snowball - OKlah tu - betul juga daripada badak berendam.

    Anak kakak lain pulak, cucur badak jadi cucur rhinocerous> Yang ni agaknya jadi hippo berendam lah kut - maklumlah badak ada dua jenis!!!

    Tapi badak berendam dengan puteri mandi tu tak sama ke? Kelakar jugak ya? Suka sangat pencipta kuih ni dengan tema mandi, kan?

    ReplyDelete