Sunday 26 April 2009

St. Andrews Botanic Garden


St. Andrews Botanic Garden terletak sekitar 15 miles from Dundee. Yuran dewasa ialah GBP2, kanak-kanak GBP1. Tutup jam 7 petang. Kami tiba di sini sekitar jam 5 petang, hanya ada 4 buah kereta yang parking. Agak sunyi "semak" ini ... yang pasti memang banyak bunga-bungaan sebab musim bunga kan. Tapi kami tak masuk sebab takut ada hantu! Eeeeeee kekoh mung la! (Eee gigit la kamu)

Inilah pengawal yang tukang kutip yuran tu. Kat pintu pagar, tersengih je. Tak banyak cakap, bila ada orang datang je, dia keluarkan tangan dalam poketnya dan tunjuk kat signage di pintu pagar tu!

Kemudian aku tangkap jer dia, kena tawan ... padan muka ... ada ker hujung minggu buat part time job jaga taman ni! Udah ... hantar resignation letter dan balik rumah masak apa yang sesuai dengan elaun KPT je ... Kalau lebih dari itu dikira dah defisit!

La ni, pintu pagar Botanic Garden dah kena tawan untuk jaga dapur di Seymour Street. Sebenornyer yop, taman ni tak ada yang jaga ... bayar sendiri ... masuk tabung, macam derma tandas kat Malaysia ... tapi tadi adalah nenek yang memang bertugas untuk taman ni, bukan jaga kaunter bayaran pun .. jalan pun tak larat, ronda taman naik kereta ... kalau angin selaju 20km/j ... alamak tercepuk ler gamaknya ... (nak beritahu yang diorang kira percaya kat masing-masing individu untuk bayaran ini ... inner-self discipline yop!)

2 comments:

  1. Salam Mahzan,

    Akak memang seronok tengok gambar2 yang menunjukkan kebahagiaan rumahtangga yang macam ni. Akak pun tumpang seronok. I'm just happy looking at happy families. Bukan apa, I have a happy family dan I pun nak orang lain happy jugak!!! (:-D) Syukur ya Allah..

    ReplyDelete
  2. Salam kak

    Terima kasih atas doa akak. Selagi hayat dikandung badan, saya cuba yang terbaik dalam hidup ini. Moga kita dirahmati Yang maha Esa. Amin

    ReplyDelete