Monday 3 August 2009

Kisah seorang remaja

Hari ini aku ke sebuah sekolah untuk menjalankan penyelidikan. Ada seorang pelajar yang bersendirian di hujung kelas. Termenung tapi lirikan matanya tajam. Serius. Aku mentadbir soal selidik kepada semua pelajar. Selepas consent forms ditandatangani, remaja lelaki berkulit putih ini menunjukkan sikap memprotes. Dia diam dan tak mahu menulis apa-apa. Aku pergi menghampirinya yang memilih untuk duduk bersendirian hampir pintu belakang. Jadi aku mula bercakap. Hi, bro ... could you help me please? Dia serius pandang aku. Aku senyum jer. Aku cakap "please .. help me" ... Dengan nada yang tinggi dia cakap "you help me lah!" Aku agak terkejut, tapi cool down. Jadi, aku cakap jer .. "Okay, apa yang boleh saya tolong?". Dia lantas dengan tegas, "You tulis!" Again, I replied, "Okay, but you need to help me as well. Help me to give the information." Dia angguk. Jadi aku pun mula tanya lah dia dan tolong tandakan soal selidik. Pada helaian ketiga, dia dah mula senyum dan mula bercerita dengan aku. Aku agak terkejut dengan sikap pelajar ini yang memang dia akui sering menjadi bualan betapa nakalnya dia. Dia juga membuat pengakuan yang bermacam-macam tetapi dia bercerita dengan nada yang senyum. Pada bahagian akhir, aku minta dia tulis sikit sendiri. So, dia nampak happy. Inilah pengalaman manis aku menjalankan penyelidikan PhD - mencabar tetapi bibit-bibit kemanisan dapat dirasakan apabila cabaran itu diatasi.

Mahzan
-Besok ke sekolah lain ada pameran PDRM-

No comments:

Post a Comment