Tuesday 4 August 2009

Civic Minded

Banyak perkara yang membuatkan aku tidak senang hati dengan sikap masyarakat kita. Aku pasti ramai yang mempunyai pengalaman yang serupa. Aku senaraikan di sini agar ianya dapat melapangkan dada aku:

1. Potong barisan: Ini biasa berlaku ketika di jalan raya. Potong kiri (di laluan kecemasan) kemudian terhegeh-hegeh beri signal nak masuk lorong di depan sekali. Lazimnya yang aku tengok bukan kereta Kancil atau kereta buruk yang buat perangai macam ini. Banyak kereta yang gah juga. Pernah satu ketika pulang dari Idulfitri, aku dan keluarga tersangkut dalam kekesakan jalan raya di Raub. Menghilangkan bosan, kami mencatat jenis kenderaan yang potong kiri (laluan kecemasan). Kebanyakkannya kereta kelas Wira, Waja, Camry dan sebagainya yang buat perangai camni.
Refleksi: Pemandu ini sebenarnya menampakkan cara hidup mereka yang suka mengambil peluang, tidak memikirkan hak orang lain, tidak rasa bersalah mengambil hak orang lain asalkan mereka bahagia.

2. Berdiri hampir dengan aku ketika keluarkan wang dari ATM Machine: Ini biasa sangat berlaku. Pernah terdetik aku nak cakap dengan orang belakang aku "Nak curi duit ke berdiri hampir benar ni?"
Refleksi: Mereka yang berdiri hampir dengan aku ni rasanya sebab mereka kerap jadi mangsa orang potong barisan. So, nak elak jadi mangsa lagi, dia tutup semua ruang yang memungkinkan ada orang lain boleh masuk!

3. Bising di tengah malam: Sewaktu aku tulis blog ini, mamat tingkat atas sedang drill rumah. Malam-malam drill rumah. Semalam paku dinding sampai pukul 1 pagi. Entah apalah diorang ini. Aku nak sound pun kan aku kena drill pulak.
Refleksi: Ini perangai buruk yang tidak fikir orang lain agaknya ... falsafah yang orang ni pakai ialah "rumah aku, aku punya pasallah nak buat apa saja!" Padahal dia tak sedar yang apartmen ni lantai rumah dia adalah bumbung rumah aku.

4. Jual barang tipu: "Wah ... ini balang oli woo ... talak tipu punya..."; Tapi kena gerenti kedai punya? "Ini balang underwater punya maa ... oli tetap oli tapi gelenti kedai manyak mudah, lu tak payah angkat balang ini kasi itu kilang repair punya", (aku tengok macam barang tituan jer ...)

5. Buat dono ... buat salah tapi muka 10 sen, buat tak tau jer ... contohnya dah le hisap rokok, buang habuk sana-sini .. puntung rokok buang selamba jer .. makan buah rambutan dan campak dari tingkap ... kereta BMW lak tu ...

Okaylah membebel tak habis pulak aku ni!

No comments:

Post a Comment