Wednesday 18 November 2009

Lagi susah pelajar nak faham, lagi hebat seseorang pensyarah!

Hari ini aku ikuti Online training on Nvivo .. ini adalah kali keempat aku attend this kind of traing. Previously, I have attended this kind of course in Malaysia. Susah sangat nak faham ketika aku di Malaysia tentang Nvivo. Tapi Mat Saleh ini (online training oleh Dr Robertson di USA) tunjukkan satu persatu dengan mudah sekali. Aku dapat ikutinya dengan mudah dan dapati ia lebih mudah berbanding apa yang aku hadiri ketika di Malaysia. Mungkin di Malaysia, oleh kerana namanya pengajian adalah PhD maka kita kena jadikan kursus amat susah .. kita pun belit-belitkan banyak benda biar nampak susah yang akhirnya pelajar jadi susah dan kita pun senyum sebab pelajar dah kata PhD tu susah. Lagi susah sesuatu benda nak belajar, maka lagi hebat nampaknya seorang pensyarah. Jadi tak heran kalau benda yang mudah pun, oleh kerana kita ni kan pensyarah, maka kita belit-belitkan, maka susah lah jadinya. Tak hairan juga apabila banyak benda yang simple jadi berjela-jela dan meleret-leret.
Sekian.
Catatan aku.
- tapi PhD memang susah pun!

No comments:

Post a Comment