Tuesday 12 January 2010

Runtuh

"Takdok kerja lain, cari pasal ..." luah Pok Uteh selepas membelek akhbar tabloid di kedai kopi.
"Biasolah Pok Uteh, demi kuasa .. orang sanggup buat apa saja," Pok Leh menyampuk sambil menghirup kopi panas.
"Ya .. lah banyok sangat benda cari pasal .. semua nak cari balah belaka ... pakat tuduh-menuduh padahal kerja asal tak jugak selesai ..." rungut Pok Uteh lagi.
"Betul jugok Pok Uteh kato tu .. jambatan nok gi seberang pun to baiki lagi ... aku nok angkut getah pun tok buleh," tambah Pok Leh.
"Emmm ... yalah, kita ni banyak cakap daripada kerja. Aku pun tok leh nok gi menoreh .. macam mana la aku nok bayar yuran budok sekolah ni ... minggu depan ni cikgu dah sibuk minta yuran sekolah .. kesian kat anak aku tu .. malu dia kalau cikgu asyik tanya yuran," ujar Pok Uteh.
"Betulah Uteh .. anok aku .. tigo-tigo tak bayar lagi .. nak bayar macam mana, nok gi ambik getah tak boleh," Ujar Pok Leh
Air kopi telah habis dihirup. Hari makin tinggi. Pak Uteh dan Pok Leh mula meninggalkan kedai kopi kak Tom dan menuju ke kebun pisang masing-masing. Harapan mereka adalah agar hasil untuk dijual demi sesuap nasi. Kat Tom tersenyum sinis. Habuk rokok daun bertaburan di meja. Kak Tom melipat akhbar tabloid yang dibaca Pak Leh yang muka depannya dipenuhi dengan kemelut politik serta beberapa gambar demonstrasi serta runtuhan rumah ibadat. Sebuah akhbar lain pula memuatkan gambar-gambar orang Islam yang runtuh akhlak. Kedua-duanya runtuh. Entah mampu untuk bangkit lagi atau terus runtuh dan runtuh!

No comments:

Post a Comment